Ditt digitala skyltfönster
Fördelar med att ha en hemsida idag är många. Människor söker idag regelbundet på webben efter tips, råd, recensioner o.s.v. för att hitta det allra bästa alternativet på marknaden. Men också för att lära sig mer om de olika produkter och tjänster som erbjuds. Genom att fylla hemsidan med relevant information om er verksamhet, kan potentiella kunder fångas upp till din hemsida via sökmotorer. Såsom vad som gör just era produkter/tjänster unika, kontaktuppgifter och utförliga produkt-/tjänstbeskrivningar.
Att synas på Google är viktigt
Idag Googlar praktiskt taget alla som använder internet, 96 procent, för att hitta information på nätet. Detta enligt Svenskarna och Internet 2019, Internetstiftelsens årliga studie av svenska folkets internetvanor. Sex av tio internetanvändare söker information på nätet – varje dag. Dessutom har var tredje internetanvändare börjat använda internet mer under pandemin, enligt Internetstiftelsens rapport 2020.
När googlade du ditt varumärke senast – och hur många av sökresultaten ledde till ditt företag? Visste du att det är fullt tillåtet för dina konkurrenter att köpa sökannonser i Google på ditt varumärke? Saknar du då en hemsida kan din konkurrent med hjälp av sökmotoroptimering och smart innehållsmarknadsföring stjäla din trafik och försäljning. Men inte bara konkurrenter, utan även dina återförsäljare och samarbetspartners kan effektivt konkurrera ut dig med marknadsföring på webben.
Idag diskuteras allt på webben, även ditt varumärke. Internetanvändare är duktiga på att skriva recensioner, betygsättningar och ifrågasättningar som ofta sker helt öppet på exempelvis olika diskussionsforum eller recensionssajter. Med en egen hemsida får du möjlighet att kunna presentera den information som du vill ska synas på webben om ditt företag. Samtidigt som du förser potentiella och befintliga kunder med uppdaterat och relevant innehåll.
Den som saknar en hemsida riskerar snabbt bli utkonkurrerad i en värld där alla tar för givet att företag finns lättillgängliga. Både i den digitala och fysiska världen. De mest konkurrenskraftiga företagen just nu har redan insett att den viktigaste investeringen inför framtiden, är att sammanföra sin lokala, fysiska närvaro med en kompletterande digital närvaro. Många även enbart på nätet.